معرفی کنگره 

استادان فرهیخته، پژوهشگران ارجمند و دانشجویان گرامی:

توسعه پایدار به عبارتی مدیریت و نگهداری منابع طبیعی ، کشاورزی و محیط زیست و جهت بخشی تحولات وساختار اداری در راستای استفاده بهینه در بخش گردشگری است، به طوری که تأمین مداوم نیازهای بشری و رضایتمندی نسل حاضر و نسل های آینده را تضمین کند. چنین توسعه پایداری (در محورهای کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری) با حفاظت زمین، آب وذخائر ژنتیکی گیاهی وجانوری همراه است، تخریب زیست محیطی به همراه ندارد، از فناوری مناسب استفاده می کند، از نظر اقتصادی بالنده وپایدار واز نظر اجتماعی مورد قبول است .هم اکنون بیش از سه دهه از توجه جهانی به موضوع حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی وحدود دو دهه از مباحث پیرامون توسعه پایدار میگذرد. واژه توسعه پایدار اولین بار به طور رسمی‌توسط کمیته جهانی محیط زیست در سال 1986در گزارش (آینده مشترک ما) مطرح شد و در اواسط دهه 1990بدین ترتیب شکل گرفت که رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی به گونه‌ای صورت گیرد که سرمایه‌های زیست محیطی و نیازهای توسعه برای نسل آینده را دچار نقصان نسازد. قبل از این ایام، در تمامی پروژه های توسعه، صرفاً دیدگاه اقتصادی و ایجاد در آمد و بازده اقتصادی بیشتر، مد نظر بود. در این راستا دستیابی به توسعه پایدار هم اکنون در دستور کار همه کشورهای جهان قرار دارد و همه دولت ها با توجه به زمینه های فرهنگی و اعتقادی خود تلاش دارند تا سهم خود را در این نهضت بزرگ جهانی ایفا نمایند. مهم ترین این دستاوردها طی چند دهه اخیر توجه به این نکته است که برای سلامت کره زمین باید ((جهانی )) اندیشید و ((محلی)) عمل نمود، زیرا که برنامه ریزی جهت دست یابی به توسعه پایدار باید به عنایت به توان ها و محدودیت های محلی صورت پذیرد تا نتیجه مطلوب تری حاصل گردد. نظام طبیعت بر مبنای تعادل چرخه های بیو ژئو شیمی پایدار است و هر عامل بر هم زننده تعادل در بیوم ها سبب کاهش راندمان و بازده طبیعی اکو سیستم ها خواهد شد. موجودات زنده و طبیعت جزء لاینفک یکدیگر بوده و پویایی آنها در گرو بر قراری تعادل بین آنهاست. بهره برداری بی رویه و غیر اصولی بدون در نظر گرفتن توان اکولوژیک منابع طبیعی سبب تغییرات درطبیعت و در نهایت نابودی اکو سیستم می گردد. لذا امروزه توجه به پیامدهای صنعت گردشگری در حوزه های اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و زیست محیطی در سطح جهانی بسیار افزایش یافته است.
در همین راستا و با توجه به جنبه های بین المللی مقوله توسعه پایداردر محورهای کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری، کشور ايران نیز با توجه به موقعيت جغرافيايي خاص خود، اكنون در مرحله اي از توسعه قرار گرفته است كه تحت هر شرايطي بايد مقولهتوسعة‌ پايدار را به طور جدي مورد توجه قرار دهد. تحقق اين امر هم زماني ممكن است كه بتوانيم با فرهنگ سازی منابع طبيعی و محیط زیست خود را حفظ كرده و آنها را به نحو مطلوب بهره برداري نماییم. مسلماً بدون حفاظت از منابع آب، خاك، جنگل، مرتع، آبزیان و ذخایر ژنتیکی و بهره برداري بهينه از آنها با استفاده از فن آوریهای نوین نمي توان به توسعه پايدار و توليد مطمئني در كشاورزي، منابع طبیعی و محیط زیست دست يافت.

ازاین رو برگزاری ششمین دوره کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران با همکاری دانشگاه شیراز، دانشگاه یاسوج، دانشگاه تحصیلات تکمیلی کرمان و سایر دانشگاه ها و انجمن های علمی برجسته ایران در دانشگاه هنر اسلامی تبریز در راستای برگزاری موفق 5 دوره قبلی کنگره در دانشگاه هنر اسلامی تبریز و بازتاب بسیار گسترده آنها در سطح ملی و بین المللی و با بهره گیری از تجارب گذشته ، اساتید بزرگوار دانشگاه های معتبر ایران و جهان و نهادهای علمی پژوهشی فرصت مناسبی خواهد بود که با گردهم آوردن صاحب نظران، انديشمندان، دانشگاهيان، سياستگزاران و مديران، سازمانهاي ذي ربط و علاقه مند، مهندسين مشاور و متخصصان و علاقه مندان موضوع کشاورزی ، منابع طبیعی ، محیط زیست و گردشگری پایدار ، به تبيين مفاهيم و اهداف آن بپردازد .و فرصتی مناسب برای تبادل اطلاعات و ارائه ی یافته های پژوهشی نوین در زمینه ی کشاورزی ، منابع طبیعی ، محیط زیست و گردشگری پایدار باشد . اين كنگره باشعار "توسعه پایدار راهی به سوی توسعه آینده" فرصتي براي گردهمايي صاحبنظران، متخصصان وانديشمندان درحوزه کشاورزی ، منابع طبیعی ، محیط زیست و گردشگری پایدار است. برگزاري اين كنگره امكان تبادل نظر و ايجاد ارتباط علمي با دانشگاه ها ومراكز تخصصي کشور و جهان درزمينه مفاهيم مشترك توسعه پایدار در بخش های کشاورزی ، منابع طبیعی ، محیط زیست و گردشگری و ساير موضوعات مرتبط با محورهاي كنگره را فراهم می سازد. تمرکز اصلی این کنگره بر شناخت فرصت ها و چالش های پیش روی صنعت کشاورزی ، منابع طبیعی ، محیط زیست و گردشگری و تلاش برای ارائه راهکار های علمی برای رشد و توسعه هر چه بیشتر این صنعت می باشد.

بر اين اساس، دبیرخانه کنگره با افتخار از تمامي متخصصان، كارشناسان، دانشجویان، پژوهشگران و دانشمندان مراكز علمي ، تحقيقاتي و صنعتی دعوت مي نماید با شرکت در برنامه های متنوع اين کنگره در اين رويداد مهم بين المللی مشارکت نموده وبا ارائه آخرين دستاوردهاي علمي و اجرايي خود، زمينه دستيابي به اهداف فوق را فراهم سازند.


تاریخ های مهم

ثبت نام و ایجاد پنل کاربری

ورود به سیستم

گالری تصاویر دوره قبلی کنگره

پوستر کنفرانس

گالری تصاویر دوره اول تا سوم کنگره